Hur orkar man i det svåraste?

- konsten att vara människa när livet krisar!

Det var rubrikerna på den föreläsning jag höll när Anhörigcentrum i Örebro bjöd in till anhörigdag torsdagen den 2 oktober  i Elimkyran, Örebro. Tyvärr kunde jag inte vara med hela dagen, men kom lagom till Ing-Marie Wesséns föredrag om sin väg genom sorgen. "Mod att leva" var hennes rubrik. Det blev påtagligt när jag lyssnade till hennes personliga berättelse om sorgens smärta och förtvivlan och om hennes väg tillbaka efter en stor sorg, hur värdefullt det är att få möta andras erfarenheter och berättelser. För den som själv är drabbad kan ett sådant möte sätta ord på det man själv inte har. Då kan man känna sig förstådd och till och med "normal" i sin sorg .

Att vara anhörigvårdare innebär ofta stort ansvar med många svårigheter. Då är det bra att veta att jag måste inte klara allt själv. För ingen kan vara allt för någon annan. Det finns stöd och hjälp att få. Anhörigcentrum är en sådan plats där man kan få stöd och hjälp som närstående. I Örebro når man Anhörigcentrum på 019-21 32 30.

Efter mitt föredrag fick jag en fråga från en person som själv inte lyssnade till mitt anförande. Hon frågade mig om jag med ett par meningar kunde sammanfatta innehållet i mitt föredrag. Jag svarade med att citera den gamla sinesrobönen: "...ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skilnaden."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0