Du är här när du kommer!



För många år sedan besökte jag, som sjukhuspastor, en patient regelbundet. Han var svårt sjuk och döende. Han orkade inte med så långa besök. Det blev många möten som inte går att mäta i tid, utan snarare i små korta ögonblick. Men i vissa skeden av livet så är det inte minuter och sekunder som räknas, utan det viktigaste är att jag blir sedd av någon annan. Patientens sjukdom tärde på krafterna. Varje ord blev till en ansträngning. Han ville gärna orka mer men det gick inte att trotsa de sinande krafterna. Bland de sista ord jag fick med mig från de många mötena med honom var:

- "Roger, du vet att jag vill... men jag orkar inte. Men för mig spelar det ingen roll om du kommer en timma eller en minut, du är här när du kommer!"
 
För mig blev det en erfarenhet som jag burit med mig som en dyrbar gåva. Hur lätt är det inte att vi springer förbi, har för bråttom. Vi värdesätter inte de ögonblick som kanske gör skillnad för en annan.

Mästster Eckhard, medeltidsmystikern, uttryckte det så här: "Vi måste göra upp med nyttotänkandet".

Har vi råd med det, vi som lärt oss att räkna resultat i tid, pengar och produktion? Men det finns sådant som inte går att mäta med hjälp av staplar och diagram eller med tid och pengar. Och det är mänskliga möten.

Bara ett ögonblick av vår tid kan kan vara fyllt av evighet för någon annan. Att vara sedd är att bli bekräftad som människa.  Lev uppmärksamt och var närvarande för någon människa idag! 
 


Kommentarer
Postat av: A

Det var bra sagt av den mannen! Det är nog mkt av vår tids problem, att folk inte tar sig tid, alltid är på väg någon annanstans, inte ser sina medmänniskor. Det är viktigt att visa att man lyssnar, ser och finns där.

2008-09-01 @ 22:39:20
URL: http://annmi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0