"När livet inte blir som vi har tänkt oss"

  "När livet inte blir som vi har tänkt oss..."
Citatet är hämtat från Psalm 779 i Den svenska Psalmboken. Texten är skriven av Ylva Eggehorn.

Jag tycker att Ylva på ett träffsäkert sätt sätter ord på det som en människa kan komma att erfara i livet. Kanske det inte alltid blir som vi har tänkt. En sjukdomstid blir ofta en tid för eftertanke och reflektion. Vem är jag egentligen och vad blev det av mitt liv? Frågorna blir närgångna och särskilt viktiga när själva livet utmanas av den faktiska insikten att jag också är en vanlig dödlig.

Inför den insikten svindlar tanken. Vi anar människans existentiella djup. Frågorna svävar fritt och söker fäste där man kan sätta ned foten. Inte i betydelsen att ha de tvärsäkra svaren, men som ger en aning om något större än vi själva kan tänka och förstå.

"När jag ser din himmel, som dina fingrar format, månen och stärnorna du fäste där, vad är då en människa att du tänker på henne, en dödlig att du tar dig an honom?"

                                                                                                                   
Psaltaren 8:4-5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0